The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program

Autores/as

  • Carla Varela Fernandes Universidade de Coimbra Centro de Estudos de Arqueologia, Artes e Ciencias do Património (CEAACP) 28040 - COIMBRA, Coimbra, Portugal, carlavfernandes@mail.com

DOI:

https://doi.org/10.4000/medievalista.1504

Palabras clave:

Tomb Sculpture; Romanesque; Adoration of the Magi; Presentation in the Temple; Calvary

Resumen

The Tomb (Cenotaph) of D. Rodrigo Sanches (illegitimate son of King Sancho I) was recently removed from the arcosolium that housed it in the cloister of the Monastery of S. Salvador Grijó since 1626.
This transfer, which had as its main consequence the possibility of visualization of the remaining sides of the chest tomb, as well as the improved visualization of the tomb effigy and other figures of the slab brought interesting news to the panorama of History of Portuguese Medieval Art, from the iconographic point of view and also from the plastic/aesthetic point of view, since all faces are carved. Therefore this is the moment to rewrite the analysis of this work of late-Romanesque sculpture, to place it regarding all the represented, to attempt to decode the main intentions of his commissioner and seek its integration into a broader geographic universe, from the artistic point of view, (peninsular and trans-Pyrenean). The responsibility of being the first time that the work is studied in its entirety, leads to the presentation of proposals, interpretive hypotheses, rather than conclusions.

 

Bibliography

AFONSO, Luís Urbano – O Ser e o Tempo. As Idades do Homem no Gótico Português. Lisboa: Caleidoscópio, 2003. ISBN- 972-8801-08-4.

ALMEIDA, Carlos Alberto Ferreira de; BARROCA, Mário Jorge – História da Arte em Portugal. O Gótico. Lisboa: Presença, 2002. ISBN: 972-23-2841-7

BANGO TORVISO, Isidro G. dir. –Maravillas de la España medieval. Tesoro Sagrado y Monarquía. Vol. I. León: Junta de Castilla y León/ Caja de España, 2001. ISBN: 84-877739-97-0

BARROCA, Mário Jorge– Epigrafia Medieval Portuguesa (862-1422). Corpus Epigráfico Medieval Português, Vol. II, Tome I. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000. ISBN – 972-31-0869-0

BARROCA, Mário Jorge– “Jacente de D. Rodrigo Sanches”. In BARROCA, Mário Jorge; MONTEIRO, João Gouveia (coord.) – Pera Guerrejar. Armamento Medieval no Espaço Português. Palmela: Câmara Municipal, 2000. ISBN: 972-8497-10-5. p. 83

CASTIÑEIRAS, Manuel – “La pintura sobre tabla”. In CASTIÑEIRAS, Manuel; DURAN-PORTA, Joan – El Románico en las Colecciones del MNAC. Barcelona: MNAC, 2008. ISBN: 978-84-8043-195-9. pp. 89-116.

COOK, Walter William Spencer; GUDIOL, José – Pintura e imaginería românicas. Ars Hispaniae. História Universal del Arte Hispânico. Vol. 6. Madrid: Plus Ultra, 1950.

FERNANDES, Carla Varela – “Construção imagética do Herói-Mártir. O caso de D. Rodrigo Sanches”. in ARTIS, Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa. ISSN:2182-8571. Vol. 9/10 (2011), pp. 109-124

FERNANDES, Carla Varela – “PATHOS– the bodies of Christ on the Cross. Rhetoric of suffering in wooden sculpture found in Portugal, twelfth-fourteenth centuries. A few examples". In RIHA Journal l0078 (28 November 2013): http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-oct-dec/fernandes-christ

FRANCO, Anísio; PENALVA, Luísa – “Cruz processional”. in d’OREY, Maria Leonor Borges de Sousa (coord.) – Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais. Cruzes Processionais – Séculos XII-XV. Lisboa: Ministério da Cultura/ Instituto Português de Museus, 2003. ISBN: 972-776-062-7. p. 71

LAVAURE, Annik – L’Image de Joseph au Moyen Âge. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. ISBN : 978-2-7535-2195-7

LE POGAM, Pierre-Yves – “Les Retables à l’époque romane”and “Les Retables au XIIIe siècle”. in POGAM, Pierre-Yves (dir.) –  Les Primieres Retables (XIIe – début du XVe Siècle). Une Mise en Cene du Sacré. (Exhibition catalogue). Paris: Musée du Louvre Éditions, 2009. ISBN 978-2-35031-238-5. pp. 21-49 and 51-83

MALDONADO, Margarita Ruiz – Escultura Funeraria de siglo XIII: Los Sepulcros de los Lopez de Haro. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1996. ISBN: 8474819822

MIRANDA, Maria Adelaide – A Iluminura Românica em Santa Cruz de Coimbra e Santa Maria de Alcobaça. Subsídios para o estudo da iluminura em Portugal. 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 1996, (Ph.D. Thesis).

MIRANDA, Maria Adelaide (coord.) – A Iluminura em Portugal. Identidade e Influência (do séc. X ao XV). (Exhibition catalogue). Lisboa: Ministério da Cultura/ Biblioteca Nacional, 1999. ISBN: 972-565-266-5.

MORGAN, Nigel J. – “108. Missal of Henry of Chichester”in Alexander, Jonathan; Binski, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. London: Royal Academy of Arts, 1987. p. 235.

PRÉVILLE, Agnés de; BOESPFLUG, François – “La gloire du Christ transfiguré”.  Le Monde de la Bible. Paris. ISSN: 0154-9049. Vol. 148 (2003), pp. 66-67.

RAMÔA, Joana – Christus Patiens. Representações do Calvário na Escultura Tumular Medieval Portuguesa (século XIV). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 2008. ISBN: 978-989-95291-2-0.

REAL, Manuel Luís – A Arte Românica de Coimbra (Novos Dados – Novas Hipóteses), 2 vols. Porto: Faculdade de Letras do Porto, 1974. (BA thesis).

REAL, Manuel Luís – “Escultura tumular”, unprecedented print (copied)

REAL, Manuel Luís, “60. Calvário e Investidura de Santo Ildefonso. Elemento do retábulo da Mártir Santa Comba”. in EUSÉBIO, Maria de Fátima; SOALHEIRO, João (coord.) – Arte, Poder e Religião nos Tempos Medievais. A Identidade de Portugal em Construção. (Exhibition catalogue). Viseu: Câmara Municipal de Viseu, 2009, pp. 244-246. ISBN: 978-972-8215-26-2

RÉAU, Louis – Iconografia del Arte Cristiano. Tome 1/ vol. 2. Barcelona: Ediciones del Serbal,  1996. [reed. of Iconografie de l’Art Chrétien, F.U.F., 1957]. ISBN: 84-7628-189-7

SEIXAS, Miguel Metelo de – “El simbolismo del territorio en la heráldica regia portuguesa. En torno a las armas del Reino Unido de Portugal, Brasil y Algarves”. in Emblemata. Zaragoza, ISSN 1137 – 1056. Vol. 16 (2010), pp. 285-329 and 290-296.

SEIXAS, Miguel Metelo de; GALVÃO-TELES, João Bernardo – “Sousas Chichorros e Sousas de Arronches: um enigma heráldico”. in ROSAS, Maria de Lurdes; SEIXAS, Miguel Metelo de (ed.) – Estudos de Heráldica Medieval. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH-UNL, 2012. ISBN: 978-989-97066-5-1. pp. 411-445.

TEIXEIRA, Francisco Manuel de Almeida Correia – Arquitectura Monástica e Conventual Feminina em Portugal, nos séculos XIII a XIV. Faro: Universidade do Algarve/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2007. (Ph.D Thesis)

TUDOR-CRAIG, Pamela – “Panel Painting”. In ALEXANDER, Jonathan; BINSKI, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. (Exhibition catalogue). London, Royal Academy of Arts, 1987, p. 132.

TRULLÉN, Josep M. (dir.) – Museu Episcopal de Vic. Guia de las Colecciones.Vic:  Obispado de Vic/Ayuntamiento de Vic/ Generalitat de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-6318-2.

WIRTH, Jean – L’Image à L’Époque Romane, Paris: Cerf, 1999. ISBN : 978-2-0686-8

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2014-07-01

Cómo citar

Fernandes, C. V. (2014). The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program. Medievalista, 1(16). https://doi.org/10.4000/medievalista.1504

Número

Sección

Artigos